Leefmilieu in Leiden verbeterd?

In het Leidsch Dagblad van 2 mei vertelde wethouder North dat het leefmilieu in Leiden dankzij hem meer dan gemiddeld is verbeterd. En het wordt nog beter dankzij nieuwe computergestuurde analyses en rekenmodellen.

Wij konden het niet laten om om daar op te reageren met een ingezonden brief in het LD van 7 mei.

Geplaatst in Uncategorized | Een reactie plaatsen

Boete voor onnodig lawaai verlaagd; bijna op niveau van hondenpoep.

Je gelooft het niet maar per 1 maart 2022 is de boete voor het maken van onnodig geluid met een motorvoertuig verlaagd van € 400 naar €250. De boete voor hondenpoep is €160.

Dat heeft te maken met gevaarzetting. Blijkbaar weegt verkeerslawaai ineens minder zwaar dan vroeger werd gedacht. Onzin natuurlijk, want uit alle onderzoeken blijkt dat mensen ziek worden van het normale verkeersgeluid, laat staan van het pieklawaai, dat sommige motorvoertuigbestuurders menen te mogen maken. Maar ja, ziek worden van geluid wordt anders beschouwd dan gewond raken of erger door een aanrijding. Er moet blijkbaar bloed vloeien wil je meetellen. Daarom loopt ons gemeentebestuur harder voor een gevaarlijke fietsrotonde, waar zo nu en dan een botsing plaatsvindt, dan voor bewoners die continu aan een te hoge geluidsbelasting worden blootgesteld en daarbovenop ook nog eens te maken hebben met absurd pieklawaai. Dat gemeentebestuur wil op een van de lawaaiigste plekken in Leiden een woontoren laten bouwen, maar daar moet dan wel eerst even de geluidsnorm voor worden opgehoogd van 48 dB naar 60 dB(A). Terwijl de geluidsbelasting op dit moment al daarboven ligt. (Bron: Atlas Leefomgeving)

Geplaatst in Uncategorized | Een reactie plaatsen

Uitslag van de verkiezingen

Wij hoopten in de nieuwe Raad wel een meerderheid te kunnen krijgen voor een motie, waarin burgemeester Lenferink wordt opgeroepen om de politie in te zetten om het strafbare verkeerslawaai te gaan bekeuren. Gezien de uitslag gaat dat niet lukken, tenzij we erin slagen om meer partijen achter ons te krijgen. Zoals GroenLinks, dat de grootste partij is geworden. Hoe kan deze partij nog langer het strafbare lawaai blijven gedogen? Dat is toch volstrekt in strijd met haar grondbeginselen?

Geplaatst in Uncategorized | Een reactie plaatsen

Wat staat er in de Leidse verkiezingsprogramma’s over motorlawaai?

advertentie Leids Nieuwsbad 10 maart 2022

Wij hebben alle partijen uitgelegd waarom het ziekmakende motorlawaai het beste kan worden aangepakt door de politie, want in art. 57 RVV staat, dat het maken van onnodig geluid met een motorvoertuig strafbaar is. De politie kan dit met eigen oren vaststellen. Er is geen meetapparaat voor nodig. In de rest van Nederland deelt de politie regelmatig bekeuringen uit, behalve in de Veiligheidsregio Hollands-Midden, waarvan onze burgemeester voorzitter is.
Wat hebben de partijen met onze informatie gedaan?
—————————————————————————————————————
CDA
Geen woord over verkeerslawaai/motorlawaai/geluidshinder/onnodig geluid

Partij Sleutelstad
Veel Leidenaren ervaren overlast van onnodig lawaai van motoren. Hoewel nu al wettelijk verboden, wordt er nauwelijks gehandhaafd. Partij Sleutelstad wil dat de gemeente zich inzet voor handhaving met prikacties langs beruchte wegen en dat de burgemeester zich aansluit bij de burgemeesterslobby tegen motorlawaai richting het Rijk.

SP
Steun voor extra maatregelen tegen overlast verkeerslawaai. Zonder handhaving kan vastgesteld beleid niet gecontroleerd worden en overlast niet worden beperkt.

Leiden Participeert
Geen woord over motorlawaai en handhaving

ChristenUnie
Daarnaast wil de ChristenUnie de hinderlijke geluidsoverlast van motoren, scooters en brommers tegengaan.

VVD
Geen woord over motorlawaai. Over handhaving alleen deze zin: We vinden het belangrijk dat nieuwkomers het Nederlands op een hoog niveau beheersen en zijn voor handhaving als mensen de regels niet naleven. (!)

Partij van de Arbeid
Geen woord over motorlawaai noch over handhaving

Partij voor de Dieren
Geen woord over motorlawaai. Wel dit over handhaving: Toezicht, handhaving en vervolging bij dierenrechten-, natuur- en milieuzaken staat standaard op de agenda in het driehoeksoverleg tussen de burgemeester, het Openbaar Ministerie en de politie.

D66     
Het woord motorlawaai o.i.d. komt niet in programma voor.
Wel lezen we dit over Veilig Verkeer: D66 wil inzetten op handhaving door middel van moderne technieken, zoals camera’s met kentekenherkenning, maar vooral ook op regelmatige bemenste handhaving, waarbij bestuurders direct op hun gedrag worden aangesproken, omdat dit veel meer bijdraagt aan bewustwording dan een acceptgiro die drie weken later op de mat valt.

GroenLinks schrijft: Verkeer kan zorgen voor geluidsoverlast en milieuschade. Om beide te verminderen zetten we meer slimme middelen in. Denk hierbij aan geluidsschermen, het beperken van snelheid door bijvoorbeeld bloembakken of wegversmallingen, goede controle en handhaving en het verbeteren van de doorstroom.
Veel woorden maar bewoners langs de Churchilllaan, de Voorschoterweg, de Stevenshofdreef en de Willem de Zwijgerlaan hebben hier helemaal niets aan. Slimme handhaving van artikel 57RVV is ons veel effectiever.

————————————————————————————————————–

Geplaatst in Uncategorized | Een reactie plaatsen

Het is nu bijna 6 maanden geleden,

Misschien zit onze burgemeester juist op dit moment onze mail te lezen.

dat wij deze e-mail stuurden naar burgemeester Lenferink.
Er is nog geen antwoord binnengekomen.

Het is toch niet zo ingewikkeld om de ontvangst te bevestigen of beter nog, om te laten weten dat hij de stadscriminologe heeft gevraagd om het onderzoek uit te voeren?

Wij hebben 27 februari deze herinnering gestuurd.


Geachte heer Lenferink,
600 Leidse burgers wachten nog op uw reactie op onderstaande e-mail, die u best wel als een noodkreet mag interpreteren.
We zijn sinds gisteren dan wel verlost van de coronamaatregelen maar nog niet van het strafbare excessieve lawaai van motoren, dat ons komende zomer – bij gelijkblijvend beleid – weer zal dwingen om ramen en deuren gesloten te houden. 
Uit een door ons ingesteld onderzoek naar de handhaving door de politie in Nederland van art. 57RVV blijkt het volgende:  In het hele land wordt het artikel wel – zij het mondjesmaat – toegepast, behalve in de Politieregio Den Haag, waarvan u in het bestuur zit. Uit die regio hebben wij op (sociale) media geen meldingen van art. 57RVV kunnen vinden. Ook niet in Leiden. Terwijl vanuit onze achterban  zeker tientallen schriftelijke aangiften/meldingen bij de politie zijn gedaan. Meer dan een automatisch aangemaakte bevestiging komt er niet terug. Soms een brief dat de wijkagent contact zal opnemen, wat dan niet gebeurt.

Kunt u op korte termijn onze e-mail beantwoorden?

Ap Zwinkels
Burgerinitiatief Stop Motorlawaai Leiden









Geplaatst in Uncategorized | Een reactie plaatsen

Brief aan de burgemeester

Wij stuurden gisteren deze e-mail naar burgemeester Lenferink, de burgemeester van alle Leidenaren.

Lees verder op de site.

Geplaatst in Uncategorized | Een reactie plaatsen

Weer zo’n voorbeeld

Wij willen niets afdoen aan deze straatintimidatie, maar wat te denken hiervan?

Alles wat u hier ziet is onnodig geluid en dus strafbaar. Bewoners worden er knettergek en ziek van.

In de Stad van de Wetenschap is de Leidse politiek (inbegrepen de burgemeester) echter doof voor onze schreeuw om handhaving van de geldende regels.

Geplaatst in Uncategorized | Een reactie plaatsen

LUISTEREN

Een hele pagina van het Leidsch Dagblad is gewijd aan Luisteren.

De wijkverenigingen vinden als jaren, dat er te weinig naar hen wordt geluisterd. Ze hebben er een heel manifest aan gewijd.

Wij zijn een bovenwijkse bewonersbelangen-vereniging en vertegenwoordigen 200 adressen, dus al gauw 500 bewoners, maar er wordt niet naar ons geluisterd.
Nooit eens de burgemeester aan de lijn die vraagt om een gesprek. Hij wordt afgeschermd door wethouders en ambtenaren.

Maar hij komt wel graag even langs om een boek in ontvangst te nemen over de Stem van oude Leidenaren.

Geplaatst in Uncategorized | Een reactie plaatsen

Stille koeriers ongewenst



Diverse grote steden gaan de nieuwerwetse boodschappenjongens uit de stad weren. Terwijl ze nota bene op stille (elektrische) fietsen (max 25) rijden en niet zoals de bezorgers van Just Eat en Thuisbezorgd, die nog op de ouderwetse brandstofbrommers (max 45) met veel lawaai door de steden scheuren.

Daar moeten de gemeenten wat aan doen. Eis van de bedrijven bij de verlening van een vergunning, dat alleen op elektrische (brom)fietsen mag worden bezorgd.

Geplaatst in Uncategorized | Een reactie plaatsen

Geluid wordt niet gehoord


Het is ook hier weer het zelfde liedje.

Geplaatst in Uncategorized | Een reactie plaatsen